Volgens Coca-Cola maakt Superunie inbreuk op de merkrechten van ‘Coke’, meldt
merkenrechtbureau Shieldmark.Zacco.
Het conflict tussen Coca-Cola en Superunie speelt al sinds 2007. De
inkoopcombinatie van zestien retailers, waaronder Deen, Hoogvliet, Coop,
Spar en destijds nog Jumbo, bracht in dat jaar First Choice op de markt.
Overigens is Jumbo dit jaar uit Superunie gestapt om een eigen
inkooporganisatie te beginnen.
Verwarring
Volgens Coca-Cola lijkt het logo van First Choice verdacht veel op dat van de
‘echte’ Coke. De vorm, het kleurgebruik en het lettertype leiden er volgens
Coca-Cola toe dat er gevaar voor verwarring bij het publiek ontstaat.
Superunie meent echter dat de vormgeving van de Coca-Colafles niet erg
onderscheidend is, terwijl de C met een krul in het logo ook bij andere
cola’s voorkomt. De Amerikaanse frisdrankengigant laat het er niet bij
zitten en is een juridische procedure begonnen bij de rechtbank in Arnhem.
Onderzoek onbetrouwbaar?
Superunie verweert zich verder met de stelling dat het marktonderzoek waarmee
Coca-Cola het gevaar voor verwarring wil aantonen, ernstige gebreken
vertoont en daarom onbetrouwbaar is. De rechtbank heeft inmiddels bepaald
dat er een nieuw deskundigenonderzoek moet komen.
Volgens merkendeskundige Bas Kist van Shieldmark.Zacco lijkt sprake van "een
duidelijke merkinbreuk''. Als de bekendheid van het merk groot is, neemt de
rechter al gauw een inbreuk aan, zegt Kist. Het zou hem dan ook verbazen als
Coca-Cola deze zaak niet wint.
De zaak wordt op 6 januari verder behandeld. Het is nog niet bekend wanneer de
rechtbank uitspraak doet.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl